Sommerhelg

Det kjipe først: uroen prøver fortsatt å bli bestevenn med meg om dagen, og jeg sover litt lite. Klassiske varskotegn! MEN – det er mye annet som er bra, og det er jo mye hyggeligere både å skrive om, men også fokusere på. Så da gjør vi det.

Det har jo endelig blitt sommer. Og jeg nyter det, faktisk. Jeg gjemmer meg ikke bort, men sprader rundt i ingenting og klarer faktisk å opptre som folk flest gjør når sola steker og vannet glitrer. I år har jeg badet MASSE. I iskaldt brevann, og de siste dagene i nesten lunket sjøvann (ok, ikke lunket, kanskje. Men når man sammenligner med brevann, så er jo 18-19 grader varmt!). Det er jo så gøy. Hoppe, stupe og plaske rundt. Være vektløs og flyte avgårde. Bli litt kald, og så la kroppen varmes opp av solen igjen.

I 3 år var jeg ikke på stranda en eneste gang. Rimelig trist. Jeg holdt meg opptatt med å jobbe, og ellers for det meste gjemme meg inne. Husker at jeg tok litt solarium bare for å ikke “avsløre” at jeg for det meste oppholdte meg innenfor leilighetens fire vegger. Jeg hatet å se bilder av sommerens gleder på facebook og instagram. Av folk som koste seg ute med is, som badet og koste seg med familie og venner. Jeg hatet det fordi jeg ikke klarte det selv. Enda jeg visste at jeg egentlig elsket disse tingene. At jeg i allefall hadde gjort det en gang.

Nå elsker jeg det igjen. Og dét er faktisk en stor greie. En greie jeg ikke må glemme og stue bort, men ta frem og kjenne på og virkelig nyte.

Joda. Det er dager jeg helst vil bli under dyna og ikke vise frem den enorme, slappe, dvaske kroppen min. Hvor jeg tenker at jeg bare må gå ned x antall kilo – sååå skal jeg kunne kose meg på stranda, jeg også. Men så husker jeg jo at det ikke er sant. At det er sykdommen som prøver å lure meg. At jeg slett ikke klarte å kose meg på stranda da vekten viste mindre enn den gjør nå. Tvert i mot.

Så sommeren skal fortsatt nytes. Og jeg håper at du som leser er innstilt på det samme!

Leave a Reply

